Thursday, January 27, 2011

~ TaBiaT HuDuH MaSa KeCiK ( KeNciNG MaLaM)~



3)KENCING MALAM

Alamak.... Walaupun aku agak malu-malu untuk menceritakan ini...Namun..hakikat tetap hakikat....Apa yang penting, pengajaran daripada cerita aku diambilkan ikhtibar....Ini adalah tabiat yang paling buruk aku alami...Alhamdulillah aku sudah tidak mengalaminya sekarang...sekarang tu sejak bila?? Sejak lebih kurang 3 tahun yang lalu...erkkkk!!!!!!!!!!!!!!!!! Aku tau aku sangat dasyat...namun aku juga tidak tahu kenapa begitu rupa... sejak dari kecil hingga dewasa dalam lingkungan 20-an aku masih mengalami penyakit kencing malam....masa kecil hampir setiap malam la...cuma bila menganjak ke 13 tahun ke atas tidak la setiap malam... Aku mengalami keadaan dimana kerap akan membuang air kecil ... tidak lawas ... Aku sudah pergi jumpa doktor. Masa itu aku sekolah rendah seingat aku..Doktor cakap aku mengalami lebihan protein...Aku percaya la masa itu sebab setiap hari aku asyik makan nasi lemak ikan bilis...ikan bilis lebih ya makcik! itulah ayat aku pada makcik kantin sekolah..Jadi doktor pun bagi la ubat untuk lawas kencing..... Ubat dia busuknya...bila kencing pon bau lagi ubat itu! Aku ke sekolah akan membawa 1 Tumbler yang boleh isi 2L air masa itu... Memang untuk cuci ginjal aku takut kena masalah buah pinggang pulak.... tetap saja kencing kerap kalau minum air banyak atau minum air kurang...
minum air banyak= kerap kencing air banyak keluar.
Minum air sikit=kerap kencing air keluar sedikit.
Aku juga turut mengalami masalah tidak boleh tahan kencing.. Kalau rasa nak buang saja mesti kena pergi juga tandas.... Masalah ini berlarutan sampai ke besar....Jadi aku sudah malas hendak makan ubat dan ambil ubat. Jadi aku minum air ikut suka hati aku banyak mana....tidak banyak dan tidak sedikit...Sebabnya aku akan kerap ke tandas.... 
Disebabkan aku puteri tandas....Kalau kemana-mana sahaja...Tandas adalah venue wajib aku lawati....
Berbalik kepada cerita kencing malam sampai dewasa..Ya! memang aku mengalaminya.... di rumah tidak payah cerita la..Sudah Lali...Di asrama? Di kampus? ahhhh...pernah juga.....walaupun sebelum tidur tidak minum air ,walaupun sudah pergi buang air... aku tidak sedar akan mengalirannya....cuma sedar esok tilam basah.... adoyaiiii.....Biasalah anda juga mesti pernah bermimpi sebelum terjaga , dalam mimpi kita pergi tandas atau bagi lelaki kencing di tepi pokok....namun anda mesti terjaga dan rasa memang nak buang air...Namun tidak pada aku...aku tidak sedar....Aku bukannya jenis susah nak bangun tidur...ada bunyi yang perlahan saja aku akan terjaga.... semasa diasrama, kalau ada bunyi orang beralih badan saja atau dia bangun dari katil aku sudah terjaga...senang sangat terjaga tidur..tapi bab terkencing malam ini adalah satu masalah besar bagi aku. Penah dahulu orang tua-tua petuakan...kalau tidak mahu kencing malam...letak pepatung di pusat...bagi dia gigit..!!sakit kot!! aku tidak pernah buat.... untung la encik pepatung gigit pusat aku!



Disebabkan aku mengambil Pendidikan Biologi,semasa kuliah satu subjek apatah, aku pun sudah lupa..lepas kuliah aku berjumpa dengan Prof.... aku bertanyakan masalah aku ini..aku juga menceritakan bahawa aku juga dari kecil suka hisap ibu jari... Menurut beliau, kejadian-kejadian ini dikaitkan dengan masalah psikologi...Hah???!! dengar saja macam itu, aku gelabah .. takkan aku gila kot?? Aku rasa aku tidak pernah buat perkara diluar kewarasan otak logik manusia....huhuhu....Beliau meneruskan lagi.... simptom ini juga berkaitan dengan masalah dalaman diri yang kurang keyakinan diri....bla..bla..bla.... owh...kalau acam itu..aku setuju la...sebab aku memang tahu..aku kurang yakin pada diri sendiri walaupun aku boleh diaktegorikan seorang yang berani....sejak itu aku mula berfikir..... dan aku pun tidak sedar macammana aku sudah tidak kencing malam lagi..sedar-sedar sudah lama aku tidak begitu..Alhamdulillah... jadi pada mereka yang berada diluar sana ...awasi anak anda dari kecil...jadi jadi macam saya... walaupun tiada masalah keluarga...Namun anda perlu menitikberatkan psikologi anak-anak anda dari bayi lagi hingga dewasa ;p

Ini ada sedikit info saya dapatkan dari internet :

[ Kencing dalam tidur pada waktu malam atau ‘nocturnal enuresis’ adalah masalah biasa yang kerap berlaku kepada orang dewasa.


Dijangkakan seorang dalam 50 orang dewasa mengalami masalah kencing malam dan sebilangan besar tidak mendapat apa-apa rawatan kecuali mendiamkan diri.


Sebilangan besar daripada masalah itu sebagai lanjutan daripada kanak-kanak yang tidak mendapat rawatan atau putus rawatan dan sebilangan lagi berlaku dalam peringkat umur lanjut.


Jika seseorang itu mengalami masalah itu dari peringkat kanak-kanak, kemungkinan besar masalah dialaminya ketika kanak-kanak tidak dapat perhatian keluarga atau putus rawatan apabila usianya meningkat.

Ramai doktor berpendapat masalah itu akan menurun dan tiada lagi apabila usia menjangkau dewasa, tetapi sebenarnya ia kesilapan besar. Kebanyakan masalah dari peringkat kanak-kanak sebenarnya ada kaitan dengan baka atau keturunan.

Ada banyak sebab masalah itu berlaku dan jika ia susulan dari peringkat kanak-kanak, masalah utama ialah gangguan fungsi pundi kencing yang tidak dapat menampung air kencing yang banyak ketika dalam tidur, sebab itu air kencing keluar secara tidak sengaja.

Sepatutnya penghasilan air kencing menurun ketika tidur, tetapi ia tidak berlaku. Ini mungkin akibat masalah tidur yang tidak lena hingga menyebabkan penghasilan air kencing masih berlaku.

Adakalanya tidur sangat lena sehingga tidak dapat bangun untuk membuang air kencing, lalu menyebabkan seseorang itu terkencing dalam tidur! Tidur berdengkur yang menyebabkan masalah pernafasan dikenali sebagai ‘sleep apnea’ juga menyebabkan penghasilan air kencing yang banyak dan membuatkan terkencing dalam tidur.

Ini juga boleh menyebabkan gangguan pengeluaran hormon Anti Diuretic Hormon yang mengawal proses penghasilan air kencing.

Jika pengeluaran hormon itu rendah, banyaklah air kencing ketika dalam tidur dan terkencinglah individu itu dalam tidur.

Tekanan emosi yang terhasil daripada masalah kencing dalam tidur itu memberatkan lagi keadaan dan membuatkan individu itu tidur tidak lena.

Makan dan minuman seperti coklat atau kafein serta minuman bergula juga mempengaruhi isi padu pundi kencing dan memberatkan lagi kemungkinan terkencing waktu tidur.

Pundi kencing yang kecil, padat dan radang akibat jangkitan boleh memberatkan lagi kemungkinan terkencing waktu tidur.

Untuk lelaki dewasa pula, masalah bengkak pundi prostat dan kesempitan pembukaan pundi kencing membuatkan air kencing tidak keluar sepenuhnya.

Dengan air kencing yang banyak bertakung dalam pundi kencing dan pemerosesan air kencing yang berlaku ketika dalam tidur sehingga pundi kencing padat dan tertekan menyebabkan air kencing terkeluar ketika dalam tidur boleh berlaku.

Jadi, masalah kencing ketika tidur waktu malam kerana banyak sebab dan ia sebenarnya boleh dikawal dengan rawatan sewajarnya. Yang penting, seseorang itu tidak perlu malu untuk mendapat rawatan.


Copy paste dari :

~ TaBiaT HuDuH MaSa KeCiK ( HiSaP JaRi)~


2) HISAP JARI

[Apa istimewanya ibu jari? Mengapa si kecil suka sekali menghisapnya? Hal ini dialami hampir oleh setiap bayi. Anda mungkin baru menyadari kebiasaan tersebut saat si kecil berusia tiga bulan. Bahkan, dari scan ultrasound diketahui bahwa anak mulai gemar menghisap ibu jarinya sejak mereka berusia 28 minggu dalam kandungan! Kegiatan ini menjadi semacam gerakan reflek dan relaks bagi bayi. Bayi menghisap ibu jari untuk menenangkan dirinya sendiri kala merasa letih, bosan, lapar, atau sekedar membutuhkan kenyamanan yang dapat membuatnya tertidur pulas. Seorang ahli seputar hisap-menghisap jempol dan jari bernama Rosemarie Van Norman, mengatakan, "Menghisap ibu jari sebenarnya membuat otak otak memproduksi endorfin, yang bisa menenangkan tubuh dan memberikan kebahagiaan, sama seperti ketika Anda merasa puas setelah makan dalam jumlah besar."  Kebiasaan ini biasanya akan berhenti dengan sendirinya saat anak berusia 2-3 tahun. Hanya 15% dari keseluruhan anak berusia empat tahun yang masih akan melakukannya. - petikan dari http://family.ghiboo.com/hisapan-jempol-si-tonggos]

Untuk pengetahuan, ini adalah tabiat aku jugak masa kecil..daripada kenyataan diatas merujuk kepada umur bayi akan berhenti menghisap jari... aku tidak bersetuju! Hal ini kerana, aku mengalami tabiat ini sehingga umur aku mencecah 13 Tahun!!!! Siapa nak jawap?? Siapa nak tanggung??? Jadi yang aku tahu, aku mula hisap ibu jari sudah semestinya sejak daripada dalam kandungan..sebab kebanyakan bayi dalam kandungan sebegitu.... Namun aktiviti yang membengkakkan ibu jari aku itu aku teruskan juga sehingga berumur 13 tahun!! Ya Allah!!! Aku hendak kongsi ini bagaimana aku rasa...Sebab anda mungkin tidak pernah rasakan??hahahahhaa......
Disebabkan kegemaran aku adalah hisap ibu jari, mak aku lebih mengalami penjimatan kepada pembelian puting plastik yang hanya dihisap angin itu... ouhh.....hisap jari amat nikmat!! Sehinggakan aku pernah terfikir, bagaimana orang boleh tidur tidak hisap jari????? wahhhhh!!!!!!!!! Perasaan?? Aku rasa best sangat masa hisap jari, dan ia merupakan aktiviti yang sangat gian dan membawa kepada kepuasan.... Aku akan hisap jari masa aku hendak tidur atau sedang leka menonton televisyen.... Kalau dulu masa aku puasa kecil2 dulu... aku tahan saja dari hisap jari... sebab nanti boleh batal. Tapi kalau aku berjaya tertidur tanpa hisap jari...Amat seksa sebelum tidur itu...sebab tidak boleh tidur! Kalau berjaya jugak, terjaga saja aku sedar-sedar tenagh hisap jari.. Mulala bangun tanya mak, mak batal tak puasa?huhuhu.....Mak cakap sebelum tidur hisap tak? aku cakap tak... mak cakap.... tak apa tak sedar... Aku lega! Tapi masalahnya... ada jugak aku curi-curi hisap jari masa siang tu..hendak buat macamana..mungkin giannya sama macam orang hisap rokok kot kalau nak di unpamakan...Aku tidak tahulah sebab aku tidak hisap rokok... Tekanan akan meningkat apabila sepupu-sepupu dan saudara balik kampung untuk beraya. Aku akan tidur bersama mereka... Aku sudah berasa malu la sebab dah besar masa tu..Adalah satu keganjilan sampai sudah masuk sekolah rendah sehingga umur 13 tahun aku masih tidak meninggalkan tabiat itu... Jadi masa hendak tidur... aku akan meneruskan aktiviti aku itu dibawah selimut.... hehehhe....cover-cover......
Jadi,bagaimana aku berhenti???? Setelah berjaya mendapat keputusan yang boleh melayakkan aku masuk sekolah berasrama dalam UPSR... aku berjaya la masuk sekolah itu..... Tekanan berada di tahap yang sangat tinggi!! ouhhh!!!! Malunya pada kawan-kawan yang baru dikenali dan baru merasa jauh daripada keluarga.... nasib aku baik kerana aku mendapat katil yang penghujung sekali di tepi dinding... Minggu pertama aku masih meneruskan aktiviti aku dengan cover-cover bawah selimut.... Namun disebabkan aku penah kantoi dengan kawan sebelah katil....ouhhhhh!!SANGAT MALU OK!!! Aku berazam untuk tidak hisap jari lagi...Memang seksa..aku cuba juga..Disebabkan berada diasrama, dengan jadual yang padat denagn aktiviti, badan yang sangat letih...aku berjaya tidur dengan tidak menghisap jari...Tapi kalau aku balik rumah aku sambung semula!!!! TERUKNYA AZIRA!!!!  Aku pun masih tak percaya aku dulu macam itu pada saat ini.... Tapi dalam pertengahan tahun itu aku sudah berjaya meninggalkan tabiat yang memalukan itu .... kalau masa kecil memang la nampak comel budak hisap jari... Kalau dah besar????? Jawap la sendiri...... 
Aku sebagai Cikgu Biologi.... aku akan mencari kajian-kajian orang pasal benda ini untuk memahami kenapa aku macam itu ya dahulu?? Aku nak buat kajian?? ok...akan dipertimbangkan (^_^)
sampai sekarang masih ada lagi parut di ibu jari kanan aku kesan gigi.... Bangun pagi kalau tengok jari masa aktif buat aktiviti tu... wahhh...kecut+bengkak+kelabu....bagaimana tu? kamu fikir la sendiri!!;p

pesanan : Jangan jadi macam saya walaupun hisap ibu jari itu sangat best ;p

bersambung.......... ada lagi tau (^_^)



~ TaBiaT HuDuH MaSa KeCiK ( TaNBaL SuBuK)~

 Bagi seorang yang normal bergelar budak,tabiat yang boleh dikatakan buruk pada masa anda sudah besar sekarang, dan tabiat itu dikatakan hobi anda yang paling best semasa anda kecil... semestinya setiap orang mempunyai hobi yang pelik-pelik dan tabiat yang memang akan dipanggil buang tebiat kalau anda praktikkannya sekarang! Aku yakin setiap orang mempunyai pengalaman dan aktiviti yang berbeza.... Aku ingin jugak tahu apa tabiat semasa kecil orang lain itu.... Disini aku ingin menceritakan beberapa tabiat huduh ku masa kecil....



1) BANTAL BUSUK

Owh...ini adalah normal bagi kebanyakan budak...bukan setakat budak....sampai tahap anak dara,anak teruna dan anak dara tua hatta teruna tua pun aku yakin masih ada tabiat menyimpan bantal busuk ini... kenapa kita panggil bantal busuk? Salah satu sebabnya..kita sayang sangat akan bantal tu.. tidak boleh tidurlah kalau tiada bantal itu...tak gitu cik tom? Sebab lain bantal tu satu sajalah buat kita lena tidur....Selain itu, yang melekat nama bantal busuk tu sebab kita sangat sayang nak basuh sarung dan jemur bantal tu...betulkan?? aipppp!! Tu sedang sengih-sengih menganguk kepala tu kan? Ingat aku tidak tahu (^_^)...  Bau dia fuuhhh!! itu lah ubat penenang dan ubat tidur paling mujarab dalam dunia!Samalah dengan aku ni... Tapi bantal busuk aku sepanjang hidup sudah masuk 24 Tahun ni bukan sebiji saja.... Sebab mak aku ada saja cobaannya untuk melupuskan bantal kesayanganku itu... Aku rasa bantal yang ada sekarang ni 'Pembucuk' yang ke 3.... Aku hendak cerita bantal busuk aku yang pertama.... Bantal-bantal aku of course yang berkabu.. Aku tidak suka  bantal span @ fiber.... Bantal yang pertama itu terpaksa aku lupakan dan buang kerana bantal aku itu kucing berak!!!! Menangis aku bermacam-macam lagu masa itu...masa itu aku sekolah rendah.... Aku balik sekolah saja, mak cakap, bantal kena berak kucing. Sampai hati kau kucing! Ini memang zalim! Aku memang geli akan najis-najis kucing ini.... Dalam keluarga, aku seorang sahaja yang tidak suka kepada kucing. Padahal kucing-kucing dirumah aku penah mencecah 18 ekor. Bukan aku geli, tapi aku tidak suka. Pernah dahulu kucing ada membuang najisnya di dalam bilik aku.. Aku punya menjerit + mengamuk+ menangis. Aku suruh adik aku yang suka sangat kucing tu yang buang. Nasib baik dia buang! Jadi lenyaplah sebuah bantal kesayanganku yang pertama..Aku rela buang. Sebelum itu mak sudah banyak kali cakap dah banyak habuk bantal tu, dah banyak sekenit/pijat dalam tu...aku tidak peduli..Kali ini...aku memang peduli dek kerana ketulan emas karat gila kucing itu!

 Selepas itu aku ada bantal ke2... yang ini menarik sedikit... Dari mana datangnya bantal kedua dan ketiga?
ok... disebabkan aku dan famili aku memang duduk kampung, memang kebanyakan bantal-bantal kami daripada kabu...sebab dulu ada pokok kabu di rumah nenek aku( Aku panggil tok) .... Mengikut kisah yang mak cerita, masa mak mengandungkan abang, tok ada buatkan tilam bayi dengan menggunakan kabu. Tilam yang sangat empuk dan best! Menurut mak, mak memang berniat sebelum abang lahir tu, masa tok bagi tilam tu, mak nak letak abang atas tilam tu... Selepas abang dilahirkan ( abang aku dan aku dilahirkan di rumah..bukan di hospital...hehhehe..guna bidan lagi masa tu) abang menangis agak lama la tidak berhenti-henti... mak abah dan tok hairan dan risau.... Aku tidak pasti la berapa hari.. Kemudian mak baru teringatkan tilam yang tok bagi... dan baru mak teringat apa yang dia niatkan... Ambil saja tilam tu dan letak abang atas tilam..senyap!!! haaha...kelakar pun ada.... Tapi itula.... Orang tua-tua cakap... kalau dalam kandungan tidak boleh niat dan cakap sembarangan... Nasib baik pasal tilam saja.... teringat pulak aku cerita yang bayi perempuan merupai ular yang semasa dalam kandungan mak nya tidak mengaku yang ada bayi perempaun dalam kandungannya berikutan dia mahukan bayi lelaki..dia cakapkan dia mengandungkan anak ular..Dengan kuasa Allah...ank yang dialhirakn itu menyerupai ular...Nauzubillah.... aku bagi la link ni.... kalau teringin nak tengok ;p

Sambung cerita bantal aku.... sampaila mak lahirkan aku...bantal itu mak letak aku pulak (^_~)  dan adik-adik.... tapi setelah aku kehilangan bantal aku yang pertama.... aku minta mak potong tilam itu, aku nak buat bantal... Maka terbelah dua lah tilam itu.... itulah bantal ke2 dan ke3 ku.... Masa aku masuk asrama dari tingkatan 1 sampai tingkatan 5... Tilam yang sudah dijadikan bantal itu, satunya aku tinggalkan dirumah, satu lagi aku bawa ke asrama.... Kemudian bila aku tidak balik ke asrama, bantal kesayanganku di rumah telah di kidnapped oleh adikku yang lelaki!! memang kalau balik rumah kami akan fight habis-habisan untuk mendapatkan bantal itu! Aku pun hairan dia pun suka bantal tu!!! hahahahhaha..... Sampai sekarang dah habis belajar di UKM pon bantal aku yang ke3 masih ada ;p yang kedua adik aku guna..kalau balik aku akan rembat jugak! .... kalau dulu masa pulang ke kampung pon, aku akan bawak jugak bantal itu balik naik bas...ish..ish.... Dasyat la aku rasa....huhuhuhuhuhu.....


Disini aku kongsi bersama petikan dari utusan Malaysia berkaitan dengan bantal busuk :



Punca
Mengulas tentang isu minggu ini, Pakar Psikologi Kanak-kanak dari Institut Pendidikan Universiti Islam Antarabangsa, Dr. Mastura Badzis berkata tabiat tidak mahu renggang dengan bantal ini dipanggil clinging behaviour atau tingkah laku yang bergantung kepada sesuatu benda dan tidak mahu berenggang dengannya.
Ia tidak terhad kepada bantal atau anak patung sahaja, sesetengah kanak-kanak menjadikan kain selimut tertentu, sapu tangan dan seumpamanya sebagai objek selesa mereka.
Tingkah laku pautan (clinging behaviour) adalah sikap biasa yang sering terjadi kepada bayi dan kanak-kanak diperingkat awal,” katanya.
Biasanya tabiat itu bermula di rumah dan berlaku kepada kanak-kanak yang kurang stimulasi dan mahukan sesuatu atau peneman untuk menenangkan diri mereka.
“Kanak-kanak yang begini akan memegang bantal, kain atau anak patung sebelum tidur kerana rasa ingin ada seseorang bersama mereka,” katanya.
Menjelaskan lebih lanjut, beliau berkata perlakuan menggentel bantal atau kain ini seakan memberi kanak-kanak tadi ketenangan dan keselesaan sehingga menjadikan mereka asyik. Dek keasyikan menggentel bantal tadi membuatkan mata mereka mudah terlelap dan perkara ini berulang-ulang sehinggalah ia menjadi satu tabiat yang sukar dikikis.
Kata beliau lagi, sesetengah kanak-kanak ini juga berbual dengan bantal atau anak patung kesayangan mereka.
“Ini merupakan satu cara untuk mereka berkomunikasi dan ia dipanggil teman imaginasi (imaginary friends). Sebenarnya mereka mahukan seseorang untuk meluahkan perasaan, namun disebabkan kesibukan ibu bapa atau pengasuh, luahan itu terpaksa disalurkan kepada teman imaginasi tadi,” kata beliau.
Selamat
Menurut Dr. Mastura, satu lagi punca tingkah laku yang bergantung kepada sesuatu ini juga disebabkan oleh rasa ingin selamat (sense of secure).
“Kanak-kanak kecil belum memahami konsep kehilangan sementara,” katanya.
Jelasnya, mereka tidak faham bahawa sesuatu benda yang hilang itu akan muncul kembali dan kerana itu mereka mahukan ada sesuatu yang menjadi peneman mereka.
“Dengan melakukan perlakuan demikian seperti menggentel bantal, kain dan sebagainya membuatkan mereka rasa selamat dan tidak ditinggalkan keseorangan,” jelasnya.
Risau
Dr. Mastura berkata, sebenarnya ibu bapa tidak perlu terlalu risau dengan tabiat mengendong bantal atau anak patung ini kerana ia bersifat sementara.
“Dalam hal ini ibu bapa perlu memainkan peranan untuk mengelakkan tabiat ini daripada berterusan,” katanya.
Ibu bapa atau pengasuh katanya perlu cuba memisahkan anak dengan rakan karib mereka ini secara perlahan-lahan.
Masa yang terbaik untuk memisahkan kanak-kanak ini katanya adalah ketika umur mereka mencecah tiga tahun. Sebaliknya jika dibiarkan perlakuan ini mungkin akan berterusan sehingga mereka dewasa.
Namun, terdapat juga kanak-kanak yang boleh berpisah dengan teman akrab mereka ini dengan sendirinya selepas memasuki taska kerana malu kepada rakan-rakan yang lain.
“Aktiviti seharian di taska yang banyak juga mengurangkan kebergantungan kanak-kanak tadi terhadap bantal atau anak patung mereka,” katanya.
Bantal busuk hingga dewasa
Memiliki bantal busuk hingga dewasa bukan perkara yang mustahil.
“Memanglah tidak ada kesan sampingan, tetapi tabiat ini boleh berlarutan hingga dewasa dan sukar dikikis jika tidak dikawal,” kata Dr. Mastura.
Sesetengah individu sukar berpisah dengan tabiat ini disebabkan ibu bapa mereka terlalu mengikut kehendak anak yang mahukan bantal busuk sentiasa ada bersama.
Dalam hal ini katanya, peranan ibu bapa dan pengasuh perlu ada untuk mengelakkan tabiat ini berterusan….
Sumber: utusan Malaysia..



Mungkin masa aku kecik aku rasa kurang selamat dan kurang keyakinan diri...uhhh dan pandaikan kecik2.... hehehhe


* TANBAL SUBUK= BANTAL BUSUK ;P
    
bersambung....... (^_^) masih ada banyak perkara yang huduh semasa kecil aku....

Wednesday, January 26, 2011

~DiGi CoNTesT~




I Will Yellow You


Masa mula-mula tengok orang DG yang pakai kuning semua kat TV..aku ingat iklan apalah....lawak kot... nih aku nak bercerita sikit pasal DG...aku juga pengguna DG...walaupun main number aku Maxis dan juga Celcom...aku sangat adil...aku guna ketiga-tiga ..kerana mereka merupakan antara yang terawal berbanding sekarang yang dah bermacam-macam syarikat telekomunikasi untuk talian telefon bimbit.. yang menyeronokkan aku guna DG ini ialah... ehh..sebelum tu kena cerita bagaimana boleh beli simpack DG ni... masa di UKM la ni...mereka akan datang promosikan untuk pelajar...macam maxis ada plan campus zone... celcom ada plan Xpax untuk student, dan Dg ada DG campus...  DG campus menarik bagi aku... kerana setiap penggunaan RM2 penggunaan kredit kita pada hari itu, kita akan dapat membuat panggilan percuma ke talian DG juga sampai habis hari..maksud disini... sehari kamu hanya perlu guna RM2 sahaja untuk unlimited use..kol la sampai 24jam,RM2 sahaja ok! wah!!!!!! tawaran yang sangat hebat saat itu...jadi aku pon merembat 2 simpack tu... sangat untung la bagi siapa yang kuat bergayut dengan berhubungan jarak jauh.... sampai setahun jugak la aku untung ni.... hehehhehe..terima kasih DG...
sekarang ini..aku masih pakai DG lagi..untung la jugak lagi..tapi dah bukan sehari RM2..tapi sekarang RM2 untuk 100minit ke talian DG jugak... tapi yang bestnya DG ni murah... aku mesej kawan aku ke singapore ,means overc la itukan..cas RM0.20...kol kesana murah saja berbanding lagi 2 syarikat tu... tapi sangat best tidak tahu nak bagitau la semasa RM2 sehari tu.... tambahan aku menggunakannya secara optimum!bayangkan! hehehe.... aku tadi ada lawat page DG ni..ingat nak survey pasal broadband DG ok ke tidak..sebab semalam dah tengok celcom Broadband...kat umah ada maxis BB...ehm..dulu abah aku penah guna celcom BB..lembab sebab tiada 3G..tukar la ke maxis BB laju sikit sebab ada 3G..kenapa la tidak buat speed yang laju untuk semua coverage hatta coverage GPRS ... ini yang kawasan ada 3G saja yang laju...huh! macam murah saja aku tengok BB DG ni...tapi tidak tahu la macamana speed dia ok ke tidak....
tertinjau-tinjau di website DG td..terjumpa la DG contest.... kalau sapa nak menang iphone ke ipad entah tidak salah aku... boleh dimenangi dengan main game saja ...score yang tertinggi akan diberikan hadiah tersebut... nak maklumat lanjut masuk la webpage DG... aku pun nak try la ..mana tahu rezeki...kekekke... ( cikgu membuang masa sementara masih sempat)


Contest Period:

21 December 2010 - 21 March 2011

~SaHaBaT BLoGGeR~


Disebabkan semalam aku baru terjumpa FB untuk sahabat blogger(SB) ini di blog siapa entah aku tidak ingat...aku pun telah join groups ni.... ;p group SB ini sangat-sangat happening...  ini merupakan salah satu medium untuk para blogger hendak stalker dan berblog walking untuk mendapatkan banyak link-link blog daripada bloggers.... sangat menarik.... komunitinya sangat ramah... request anda akan diapprove denagn cepat ;p disana anda akan lihat bagaimana mereka berinteraksi dan anda juga boleh mendapatkan tips-tips yang menarik bagaimana menjadi blogger yang baik. Daripada group ni... ada la juga 2 atau 3 blog yang saya baca semalam... baru saya tahu bermacam-macam tujuan orang menulis blog...

1) sebagai diari digital peribadi
2) sumber kewangan/berniaga
3) mencari kawan dan berinteraksi
4) mencungkil bakat menulis
5) untuk dikenali/popular
6)berdakwah
7) ada jawapan untuk mereka yang bertanya "kau ada blog?"

dan bermcam-macam lagi tujuan yang aku tidak nyatakan...yang banyak anda boleh fikirkan bersama... namun bagiku..penulisan aku lebih kepada diari digital yang mengungkapkan kisah kehidupan dan apa saja yang ingin kukongsikan dalam satu bumbung blog ini... jadi anda jangan lupa ya menyertai SB di FB ....;p

Monday, January 24, 2011

~KoC WaNiTa KtM~

 Salam.... entry kali kedua hari ini...berikutan dengan moodku yang kurang menentu buat masa ini...ingin aku remind back apa yang telah aku lalui dan nampak pada hari sabtu lepas.... disebabkan sepupu aku dah balik shah alam pada hari jumaat, terpaksalah aku pergi kerumah dengan menaiki tren dari ukm ke shah alam... masa aku beli tiket, aku terus cakap ke kaunter tu tanpa melihat kepada orang yang bertugas itu.....
'shah alam'....
' mane?'....
'shah alam'..ulangku tanpa melihatnya...
aku kemudian melihat dia memerintkan kad itu,kemudian baru lah aku pandang kepadanya...baru aku perasan rupanya dia tengok aku saja sambil tangan pantas memerintkan kad ktm tu...
dalam hati aku berkata....
'ish...nampak sangat ke muka aku ni nak terkucil....tengok orang semacam saja...'
kemudian aku sudah tidak endahkan pandangan beliau lagi...
setelah diambil kad dan balance, aku bergegas ke dalam toilet...
didalam toilet aku terdengar bunyi tren..'alamak...tren ke rawang ke ke seremban ni..habislah aku..dah la dah pukul 7 malam ni...' aku berlari keluar dengan pantas...(sempat basuh ok)
aku terus saja melawan arus masuk ke pagar yang sepatutnya hanya jalan keluar bagi yang turun dari KTM... dah la pekerja ktm tu sedang check tiket.... aku rempuh saja gara-gara tidak mahu ketinggalan tren....
di depan kulihat pintu tren masih terbuka...alamak...ramainya lelaki... jem!
koc yang kedua..alamak ramai jugak! aku terus berlari masuk ke koc wanita...selamat aku..
seingat aku, di stesen serdang, ada seorang wanita dalam lingkungan umur 40an bertanyakan aku hendak kemana...
'nak kemana dik?'
'shah alam'..
'owh..akak pun nak ke shah alam juga tapi akak tidak penah naik akak tak tahu nak turun macammana nanti...jadi akak ambik turun ke kl central saja...akak dari muar baru datang nak ke rumah sedara'
'kalau macamtu nanti kita pergi sama la...saya tunggu akak beli tiket dari kl central ke shah alam kemudian akak ikut saya turun nanti...'
dia berfikir sebentar..nampak macam lurus orangnya...
'boleh adik tolong cakap dengan sedara akak ni tak?bagitau dia ...'
'gulp....ekkk!akak nak saya cakapkan ke...rrrr...mmm...rr....' aku blur tetiba...
dia kol kemudian dia cakap sendiri...
last sekali dia tak jadi ikut aku ...dia cakap sedara dia akan ambil di kl central saja...
ok..walaupon aku risau jugak tengok akak tu...dah tidak penah datang...kena tunggu lama di kl sentral...dekat 45min jugak ke shah alam kalau sesak2....
so..kami berpisah disitu....aku ke lane pelabuhan klang


-PERTUKARAN TREN DARI KL CENTRAL KE PELABUHAN KLANG-
aku menunggu ditengah untuk msuk ke koc wanita..bagus jugak adanya koc wanita ni...namun akan menjadi sesak dengan wanita pada msa-masa tertentu dan koc lain macam menjadi koc lelaki pula...melihatkan tidka ramai wanita yang naik ke koc lain, jadi wanita lain pon tidak berani msuk ke koc bukan koc wanita...
masa queue, aku ternampak sepasang 'couple' ni.... polis bantuan yang jaga bahagian koc wanita itu pon tengok dengan pandangan pelik saja...tengok atas,tengok bawah...
akhirnya dia faham sendiri dia tidak jadi halang 'beliau' dari masuk ke koc wanita...
yang dimaksudkan disini adalah pasangan wanita dan pengkid...weh....yang wanitanya sangat seksi ! berlurahkan dendam yang membara dan bersingkatkan kain yang tidak cukup....si 'lelaki' ..berkemaja petak,beg sendeng dan seluar pendek...rambut pendek..suara perempuan....uhhh....sangat mual!
yang menambah kemualanku...
aku dapat sit..mereka berdiri disebelahku...bergurau senda tidak hengat yang sekeliling melihat...dan adegan yang paling aku tidak tahan... si 'lelaki' itu membetulkan baju(boleh ke panggil baju?) yang hampir membuakkan buahnye keluar...wehh...aku pening..aku nak muntah...budak-budak yang ada pun tengok...apatah lagi yang lain...tolong la.........!
kalau bab keistimewaan untuk koc wanita...nak join...tapi diri sendiri terlupa dan sendiri keliru dengan identiti dan personaliti diri...pelik betul la

~PeNeMpaTaN PoSTinGKu~



Nama:NOR AZIRA BT NASIR

No. KP:87xxxxxxxxx
Negeri Penempatan:KEDAH
Tarikh Penempatan:07-February-2011 
MAKLUMAN :Sila hubungi JABATAN PELAJARAN NEGERI KEDAH (SEKTOR PENDIDIKAN ISLAM) untuk mendapatkan maklumat lanjut berkenaan penempatan anda.



 Salam semua....hari ini tamatlah penantianku selama lebih kurang dua bulan...untuk menunggu di manakah penempatan yang aku dapat untuk mengajar....hari ini juga merupakan hari yang panjang bagiku...dapat semak saja seperti diatas, aku terus menghubungi JPN kedah sektor Pend.Islam ini.... namun katanya mereka tidak menguruskan penempatan... aku masih stabil... aku kemudian merujuk pula kepada JPN kedah Bahagian sekolah Menengah... Nama anda tiada....ok....aku berkobar-kobar dengan beranggapan mereka ini telah tersalah masukan aku kedalam negeri kedah... aku kol buat kali kedua untuk pengesahan..... Nama anda tiada....aku kelu... kemudian aku kol semula  ke talian yang sama untuk recheck kali ke3.... hampa...nama anda tiada dalam senarai...

kemudian,aku cuba kol ke JPN johor, mana tahu entah-entah nama aku disana.... jawapan yang sangat biadap aku terima.... 'kalau nama ada kat negeri tu adalah, tunggu sajalah 7/2 lapor diri....' erkkkk.... aku cakap saya ada masalah ni, saya cuma nak tahu nama saya ada ke tidak dalam negeri johor. 'apa-apa pun tunggu 1/2 baru dilayan....ok ye cikgu....'  ...perhhhhgggg.....menyirap aku... 

 aku kol ke KPM bahagian pendidikan islam pula,' cik, nama cik ada kat JPN kedah.tolong semak disana'... aku bengang...semuanya main passing2.... aku kol pula ke kpm bahagian unit menengah...' cik, kalau dah nama cik ada kat bahagian pendidikan islam, kena kol sana la.... ' wei!!!!!!!!!!!!! masalahnya semua cakap nama aku tiada!! aku sangat bengang dah menangis sambil menelefon lagi berkali-kali kesana kemari....aku kemudian kol ke KPM bahagian pendidikan islam buat kali ke2....jawapan yang sama diberikan...'cik kena hubuangi JPN Kedah.... masalahnya mereka cakap nama aku tiada! kemudian... aku menangis lagi.... aku tertekan...kemudian aku dah pasrah...aku pergi mandi dan solat zohor dahulu....selepas solat aku kol kembali ke JPN kedah sektor pendidikan islam.... 3kali kol asyik purus sebelum sempat cakap dengan pegawai yang berkenaan.... aku cakap penting ni encik saya nak tau nama saya ada ke tiada...ok cik tunggu sebentar...sebentar tu bukan sebnetar la weh...dekat 6 min aku dibiarkan keseorangan menanti jawapan.... dan akhirnya...baru dijawap.... nama anda ada dalam senarai kami... mungkin anda akan ditempatkan di SMKA(sekolah menengah kebangsaan agama) atau SABK( sekolah agama bantuan kerajaan)...... ketika ini...aku masih keliru....antara suka dan suka.... entah la... terserah takdir..Allah dah tentukan yang terbaik untuk ku.....moga-moga segalanya selamat....

Friday, January 21, 2011

~GiGi BoNgSuKu SaYanG~


Salam semua..... lama jugak tidak menulis-nulis ni.... terdetik nak tulis ni dengan harapan gigi bongsuku yang tengah sakit ni...akan aku lupakan sekejap kesakitannya ini.... gigi aku ni sudah hampir 5 tahun kalau tidak salah aku sudah sakit..sejak dari aku di matrikulasi....tahun 2005 tidak salah aku....mula-mula sakitnya sampai demam-demam...gigi atasku tiada masalah..namun pertumbuhan gigi bongsuku yang dibawah ini kiri dan kanan mengalami masalah kerana rahang sudah tidak cukup ruang untuk menampung pertumbuhan gigi bongsu ku ini... mahunya tidak sakit...gigi menolak gusi yang rahangnya sudah tiada ruang untuk tumbuh! hanya Tuhan yang tahu sakitnya...berdenyut-denyut! rasa macam nak gigit orang saja!! semasa tahun 2008 tidak salah aku,,aku sudah berjumpa dengan 3 orang doktor gigi.... kesemuanya menyatakan perlu kepada minor surgery....huh! aku yang sangat sayang akan gigi-gigi ku ini tidak mahu dilakukan sedemikian.... antara semua mereka ada seorang saja yang menyedapkan hatiku dengan berkata...boleh menunggu sehingga umur 25 tahun..sebab masa itu gigi sudah tidak bertumbuh lagi...sekarang dah 24 tahun...tahun depan aja yang tinggal!huh! amanlah kau gigi kat situ...jangnla sakit-sakit lagi...aku sayang kau tahu tak...? kalau tidak kau akan dinyahkan daripada mulutku ini.....huhuhuh.... 3 4 bulan sekali mesti sakit.... dulu aku penah mencapai berat idaman 48kg gara-gara sakit gigi! 3 minggu aku hanya makan sup je...tanpa nasi dan benda-benda keras yang lain.... kurus aku masa tu..sekarang!!!!hah!!!!sudah 55kg! gemoooooookkkkkkkkk!!!!!!!
tidak!!!!!!!!!tapi aku pun tidak mahulah kurus dengan cara tak makan kerana gigi sakit lagi..merana sangat kot..tengok saja orang makan sedap-sedap....huhuuhu..malam-malam pun terjaga sakit gigi ini...setakat ni hanya telan uphamol 650 tu je...gosok gigi setiap sejam sekali dan kumur dengan listerin...( kesian kepada bakteria tidak sempat hendak menumpang) boleh tahan gak la ,....tak sakit sangat...huhuh..


Macam ni la labih kurang ilustrasi gigi yang tidak dapat tumbuh habis tu..


 Ini bukan gigi aku ar....tapi lebih kurang ni la bengkaknya..aku lagi teruk kot..dinding kat pipi tu bengkak jugak..so...pipi aku jadi macam kena tumbuk!!

Monday, January 17, 2011

~ RaHsiA DiSeBaLiK SoLaT DiAwAL WaKtU~

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi. Warna-warna alam ini mempengaruhi waktu solat seorang Islam seperti berikut :

Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Waktu Zuhur Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?

Waktu Asar Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita Waktu Maghrib

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dahulu .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Waktu Isyak Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya .

Wallahu'alam bissawaf