Friday, August 20, 2010

~ CoNvOCaTiON~

 Bersama separuh daripada teman satu programku

Bersama abg,mak dan acik

Para pelajar cemerlang


Sudah hampir 2 minggu berakhirnya pesta Konvokesyen dan Majlis Konvokesyen bagi Universiti dimana tempat aku menimba ilmu selama 4 tahun dalam bidang pendidikan Biologi. Dan pada tarikh 9 Ogos 2010 dengan rasminya tamatlah tempoh aku sebagai pelajar di pusat pengajian ini. Kali ini, ingin aku berkongsi rasa tentang apa yang aku rasa sebelum,semasa dan selepas majlis ini berlangsung.
Pada aku, secara lumrahnya, semua pelajar akan merasakan hari konvokesyen inilah hari dan tarikh sejarah padanya mungkin. Namun bagi aku..........
Pada aku, secara lumrahnya semua pelajar akan bergembira dan sibuk mengambil gambar sebagai kenang-kenangan. Namun bagi aku........
Pada aku, secara lumrahnya, semua pelajar akan merasakan perlunya ibu bapa serta ahli keluarga beserta kekasih hati datang pada hari tersebut. Namun bagi aku.......
Belum terjawap lagi...belum terluah lagi apa yang bagi aku sebenarnya....
Bagi aku.....
Hari ini hanyalah hari penyampaian sijil tanpa nama.....
Hari ini hanyalah hari yang semua graduan memakai baju jubah yang sama....
Hari ini hanyalah hari yang sama seperti hari-hari penyampaian hadiah yang sama semasa disekolah dahulu...
Hari ini hanyalah hari yang biasa untukku...
Perasaanku tidak teruja.
Kerana bagiku ini bukan pengakhiran cerita.
Walaupun mengecap kejayaan,namun belum lagi menempuh kerjaya...
Bukan penamat segala...
Ilmu masih perlu ditimba.
Ilmu yang ada tidak seberapa.
Mana mampu menakluk dunia?
Namun,aku tetap menunjukkan riak gembira,
Dihari itu, masih ada keluarga,
Masih mampu menekan kamera,
Walau hatiku tiada apa-apa rasa.........















0 pengkritik: