Thursday, January 27, 2011

~ TaBiaT HuDuH MaSa KeCiK ( HiSaP JaRi)~


2) HISAP JARI

[Apa istimewanya ibu jari? Mengapa si kecil suka sekali menghisapnya? Hal ini dialami hampir oleh setiap bayi. Anda mungkin baru menyadari kebiasaan tersebut saat si kecil berusia tiga bulan. Bahkan, dari scan ultrasound diketahui bahwa anak mulai gemar menghisap ibu jarinya sejak mereka berusia 28 minggu dalam kandungan! Kegiatan ini menjadi semacam gerakan reflek dan relaks bagi bayi. Bayi menghisap ibu jari untuk menenangkan dirinya sendiri kala merasa letih, bosan, lapar, atau sekedar membutuhkan kenyamanan yang dapat membuatnya tertidur pulas. Seorang ahli seputar hisap-menghisap jempol dan jari bernama Rosemarie Van Norman, mengatakan, "Menghisap ibu jari sebenarnya membuat otak otak memproduksi endorfin, yang bisa menenangkan tubuh dan memberikan kebahagiaan, sama seperti ketika Anda merasa puas setelah makan dalam jumlah besar."  Kebiasaan ini biasanya akan berhenti dengan sendirinya saat anak berusia 2-3 tahun. Hanya 15% dari keseluruhan anak berusia empat tahun yang masih akan melakukannya. - petikan dari http://family.ghiboo.com/hisapan-jempol-si-tonggos]

Untuk pengetahuan, ini adalah tabiat aku jugak masa kecil..daripada kenyataan diatas merujuk kepada umur bayi akan berhenti menghisap jari... aku tidak bersetuju! Hal ini kerana, aku mengalami tabiat ini sehingga umur aku mencecah 13 Tahun!!!! Siapa nak jawap?? Siapa nak tanggung??? Jadi yang aku tahu, aku mula hisap ibu jari sudah semestinya sejak daripada dalam kandungan..sebab kebanyakan bayi dalam kandungan sebegitu.... Namun aktiviti yang membengkakkan ibu jari aku itu aku teruskan juga sehingga berumur 13 tahun!! Ya Allah!!! Aku hendak kongsi ini bagaimana aku rasa...Sebab anda mungkin tidak pernah rasakan??hahahahhaa......
Disebabkan kegemaran aku adalah hisap ibu jari, mak aku lebih mengalami penjimatan kepada pembelian puting plastik yang hanya dihisap angin itu... ouhh.....hisap jari amat nikmat!! Sehinggakan aku pernah terfikir, bagaimana orang boleh tidur tidak hisap jari????? wahhhhh!!!!!!!!! Perasaan?? Aku rasa best sangat masa hisap jari, dan ia merupakan aktiviti yang sangat gian dan membawa kepada kepuasan.... Aku akan hisap jari masa aku hendak tidur atau sedang leka menonton televisyen.... Kalau dulu masa aku puasa kecil2 dulu... aku tahan saja dari hisap jari... sebab nanti boleh batal. Tapi kalau aku berjaya tertidur tanpa hisap jari...Amat seksa sebelum tidur itu...sebab tidak boleh tidur! Kalau berjaya jugak, terjaga saja aku sedar-sedar tenagh hisap jari.. Mulala bangun tanya mak, mak batal tak puasa?huhuhu.....Mak cakap sebelum tidur hisap tak? aku cakap tak... mak cakap.... tak apa tak sedar... Aku lega! Tapi masalahnya... ada jugak aku curi-curi hisap jari masa siang tu..hendak buat macamana..mungkin giannya sama macam orang hisap rokok kot kalau nak di unpamakan...Aku tidak tahulah sebab aku tidak hisap rokok... Tekanan akan meningkat apabila sepupu-sepupu dan saudara balik kampung untuk beraya. Aku akan tidur bersama mereka... Aku sudah berasa malu la sebab dah besar masa tu..Adalah satu keganjilan sampai sudah masuk sekolah rendah sehingga umur 13 tahun aku masih tidak meninggalkan tabiat itu... Jadi masa hendak tidur... aku akan meneruskan aktiviti aku itu dibawah selimut.... hehehhe....cover-cover......
Jadi,bagaimana aku berhenti???? Setelah berjaya mendapat keputusan yang boleh melayakkan aku masuk sekolah berasrama dalam UPSR... aku berjaya la masuk sekolah itu..... Tekanan berada di tahap yang sangat tinggi!! ouhhh!!!! Malunya pada kawan-kawan yang baru dikenali dan baru merasa jauh daripada keluarga.... nasib aku baik kerana aku mendapat katil yang penghujung sekali di tepi dinding... Minggu pertama aku masih meneruskan aktiviti aku dengan cover-cover bawah selimut.... Namun disebabkan aku penah kantoi dengan kawan sebelah katil....ouhhhhh!!SANGAT MALU OK!!! Aku berazam untuk tidak hisap jari lagi...Memang seksa..aku cuba juga..Disebabkan berada diasrama, dengan jadual yang padat denagn aktiviti, badan yang sangat letih...aku berjaya tidur dengan tidak menghisap jari...Tapi kalau aku balik rumah aku sambung semula!!!! TERUKNYA AZIRA!!!!  Aku pun masih tak percaya aku dulu macam itu pada saat ini.... Tapi dalam pertengahan tahun itu aku sudah berjaya meninggalkan tabiat yang memalukan itu .... kalau masa kecil memang la nampak comel budak hisap jari... Kalau dah besar????? Jawap la sendiri...... 
Aku sebagai Cikgu Biologi.... aku akan mencari kajian-kajian orang pasal benda ini untuk memahami kenapa aku macam itu ya dahulu?? Aku nak buat kajian?? ok...akan dipertimbangkan (^_^)
sampai sekarang masih ada lagi parut di ibu jari kanan aku kesan gigi.... Bangun pagi kalau tengok jari masa aktif buat aktiviti tu... wahhh...kecut+bengkak+kelabu....bagaimana tu? kamu fikir la sendiri!!;p

pesanan : Jangan jadi macam saya walaupun hisap ibu jari itu sangat best ;p

bersambung.......... ada lagi tau (^_^)



2 pengkritik:

armouris said...

info tentang hisap jari di SIHAT SELALU - Hisap Jari Boleh Akibatkan Jongang

ZiRa said...

thanks armouris...nasib baik i xjongang! hahahah walaupon lama gile hisap jari ni