NOR AZIRA NASIR,
SK ALOR MENGKUDU ’94-’99,
SMK AGAMA KEDAH ’00-04,
UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA ’06-‘10
*BACHELOR OF EDUCATION WITH HONOURS( BIOLOGY)*
MAJORING BIOLOGY/MINORING CHEMISTRY
Assalammualaikum..... puan _____, harap puan sihat Alhamdulillah... anak macammana? Harap sihat sekeluarga...ya kita memang saling tidak mengenali... jadi saya perkenalkan diri saya dulu ya..nama saya Nor Azira bt Nasir.... guru ganti kepada puan _____ sepanjang puan cuti bersalin dahulu.
Pertama sekali saya ingin memohon maaf atas segala kesalahan saya mungkin dengan menggunakan buku rujukan puan ade yang terkopak.... saya tidak sempat hendak menggantikannya kerana saya cari buku itu di kedai banyak yg dah habis...
Puan, saya baru tahu dan baru menjumpai hakikat bahwa dalam dunia ini, jika kita berbuat baik, kita tidak semestinya dibalas baik.... seperti kata2 hikmah buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat... namun apabila kebaikan dan keikhlasan kita berbuat baik itu disalah tafsir dan disalah ertikan. Makanya ia merupakan satu ujian dari Allah subhanahuataala yg Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa atas segala...
Saya telah ditugaskan dan diamanahkan untuk menggantikan puan, jadi segala tanggungjawap dan kerja puan saya ambil alih...actually i’m waiting for my posting, i’m a novice teacher. I’m realized it... but i’m still learning time by time to become a good teacher and the best teacher ever for every of my students and always be there if they need help... that my aim in my job as a teacher.. .. as we know... Teaching is a professional profession.... i got very2 high passionate toward teaching... fullstop.
Semasa saya datang, semua pelajar tengah exam, saya amik kelas semua kelas yg puan ajar, 4p,4s,1p,1s, kertas yg saya mark 4s n 1s....fully marked by me.... 4p n 1p marked by puan yeap n mr.charles for paper 2.. i’m juz sliding the omr papers in paper 1 in the machine. The mark i’ve gave them based exactly on their result .. not added extra mark or whateva as you done before..becoz i’ve no right to do that.... as i completely calculated their mark especially for 4p.... i’m surprised that they are only 3 students passed.... n they from the fisrt class.... thats my first impression....
Saya bertanyakan mereka ape masalah mereka... mereka menceritakannya.... mereka faham apa yg puan ajar kalau betol2 fokus..namun kalau ade yg lost, mereka xbertanyakan pada puan kerana mereka kesian n belas tgk puan sarat mengandung, jadi mereka xbertanya lebih....budak2 puan....itu salah mereka namun atas belas mereka pada puan....kemudian saya mengambil anisiatif untuk membuat ulangkaji pada petangnya atas permintaan para pelajar jua.... saya bertanyakan kepada guru2 lain sekitar itu untuk membuat kelas tambahan tu boleh ke tak.... salahkah saya? Buat kelas tambahan kepada pelajar tanpa bayaran? Walaupon sampai sekarang dah habis saya mengajar disana, saya masih belum mendapat gaji sesen pun..namun itu tak penting bagi saya , yang penting ilmu kepada pelajar tu sampai.... saya amat terkilan dan terkejut dengan ayat yang puan keluarkan kepada pelajar....
PAPER 2
-atomic structure + periodic table group 17(halogen)
-daniell cell with porous pot
-melting curve for napthalene. dan cari 2 subtance that can be determine using the water bath(cam kes naftalena la....)
-periodic table (group 17, period 3, group 18) bacala sume...
-acid and base (yang kalian belajar ngan cikgua azira... hu hu hu) x de tips k.. nak tgk u all belajar ke tak...
-manufactured of ammonia (cam latihan hari tue)... sape buat mesti dapat betul punyer...
section b(pilih satu soalan sahaja)
1- formation of ionic and covalent bond: jawab cam modul cikgu.. jgn tinggal steps k- 20 markah
2. acid base (yang kalian belajar ngan cikgua azira... hu hu hu) x de tips k.. nak tgk u all belajar ke tak... lagipun ciku azira kata u all lebih paham belajar dengan dier... hu hu
section c(20 markah)(pilih satu soalan sahaja)
-salt(bace je sume)
(yang kalian belajar ngan cikgua azira... hu hu hu) x de tips k.. nak tgk u all belajar ke tak... lagipun ciku azira kata u all lebih paham belajar dengan dier... hu hu
-electrolysis: electrolyte non-electrolyte, factor affects the product of electrolysis
PAPER 3(PN YEAP BUAT)
-ELectrolysis (to study the effect of chemical compound)
-group 1(exp with water and oxygen)
senang jer
k.. all da best... jgn da yang fail2 lagi.. solan da cikgu buat yang paling senang da... good luck
-atomic structure + periodic table group 17(halogen)
-daniell cell with porous pot
-melting curve for napthalene. dan cari 2 subtance that can be determine using the water bath(cam kes naftalena la....)
-periodic table (group 17, period 3, group 18) bacala sume...
-acid and base (yang kalian belajar ngan cikgua azira... hu hu hu) x de tips k.. nak tgk u all belajar ke tak...
-manufactured of ammonia (cam latihan hari tue)... sape buat mesti dapat betul punyer...
section b(pilih satu soalan sahaja)
1- formation of ionic and covalent bond: jawab cam modul cikgu.. jgn tinggal steps k- 20 markah
2. acid base (yang kalian belajar ngan cikgua azira... hu hu hu) x de tips k.. nak tgk u all belajar ke tak... lagipun ciku azira kata u all lebih paham belajar dengan dier... hu hu
section c(20 markah)(pilih satu soalan sahaja)
-salt(bace je sume)
(yang kalian belajar ngan cikgua azira... hu hu hu) x de tips k.. nak tgk u all belajar ke tak... lagipun ciku azira kata u all lebih paham belajar dengan dier... hu hu
-electrolysis: electrolyte non-electrolyte, factor affects the product of electrolysis
PAPER 3(PN YEAP BUAT)
-ELectrolysis (to study the effect of chemical compound)
-group 1(exp with water and oxygen)
senang jer
k.. all da best... jgn da yang fail2 lagi.. solan da cikgu buat yang paling senang da... good luck
___________________________________________________________________________
Adakah ini jalan yang betol? Adakah adil dan jujur sebagai guru?
Saya sebagai guru yang masih belajar,sy juga belajar ilmu pendidikan selama 4 tahun,etika keguruan dan profession keguruan saya ingin bertanya puan yang sudah lama berkhidmat dalam bidang ini.... adakah betul dari segi etika keguruan kita boleh menambah markah kepada semua pelajar untuk mengelakkan daripada kita disoal oleh pengetua? Adakah betul dari etika perguruan jika pelajar hendak exam kita bagi kesemua tips2 SETIAP SOALAN yang akan dikeluarkan?? Terujikah mereka selama setahun belajar chemistry?? ......bagusnya... mereka mungkin akan score setiap soalan tu yg diberi tips.... dan terima kasih sebab xbg tips untuk tajuk yang saya ajar.. dats the right way.... ;p biar mereka teruji dengan ape yang dipelajari...mmg sy xpandai mengajar chemistry, sbb majoring saya biology, wlpn minoring chemistry... namun xbererti sy xtau content chemistry n approach method for theaching yg perlu digunakan..... saya mmg xsempat msuk lab..sebab saya sedaya upaya nak hbskan secepat mungkin sllybus takut xsempat hbs apabila puan dtg..namun sy mohon maaf untuk sains 4s, saya xsempat hbs.. bab 7 tu...
Puan, kebolehan pelajar dalam menguasai subjek bukan hanya terletak pada guru...namun pada usaha para pelajar sendiri. Saya pesan pada mereka dulu, jgn sesekali salahkan org lain jika gagal dlm sesuatu.jgn sesekali menuding jari pada org lain.. tgk pada diri sendiri, salah diri sendiri...sy sesekali xpenah salahkan puan atau menyatakan bahwa puan xpandai mengajar mereka! Salahnya pada mereka sendiri yg bertggjwp atas pelajaran mereka. Sy tgk modul yang puan buat..sangat2 bagus! Saya lihat modul2 beberapa pelajar kosong. Saya marahkan mereka kenapa xbuat? Padahal cikgu ______ penat susah payah wat modul ni utk memudahkan kamu.... mereka yang malas..
Saya juga ingin bertanya puan, apa maksud puan ni [ (yang kalian belajar ngan cikgua azira... hu hu hu) x de tips k.. nak tgk u all belajar ke tak... lagipun CIKU AZIRA KATA u all lebih paham belajar dengan dier... hu hu] ???? i’m highlighted the word....CIKU AZIRA KATA....plzz give me the rite place n the rite date i told u this?? We neither talk each other nor meet! How come u got dats statement? Yes! From others.... i think..... bongkak dan sombong lah saya kalau berkata demikian.... saya pon terkejut dengan ayat tu... i’m keep wondering..... bila n pada siapa ya suatu hari nnt saya akan berkata macam tu???bcoz lom pernah lagi saya menjadi org yang bongkak itu... salah faham akan membawa kepada kesan psikologi yang panjang..... ayat puan ..jika dilihat dan dibaca.... professionalkah? Diberi kepada smua pelajar....saya tidak takut dan gentar...sebab walaupon sekejap mengenali mereka.... i think they know me as i am...sy Cuma terkilan dengan tindakan puan... rupanya salah kita mengajar lebih masa n wat kelaas tambahan pada pelajar...salah rupanya pelajar jumpa n blaja dengan kita....cikgu ganti mmg xbagus n blagak je... ok... i accept it...ape yg berlaku ini semua ujian...saya xsimpan dalam hati lama.... setakat sy dah lauahkan saya dah puas hati...puan dan saya xpenah jumpa malah xpnh cakap..saya xsalah kan puan yang mungkin sudah salah tafsir.... saya mohon maaf atas kata2 sya ini yang mungkin agak kasar. Saya tidak suka salah faham antara manusia... kalau ada puan xpuas hati dengan saya. Puan boleh luahkan....
I’m realized rite now..in this world.... kata2 buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat seringkali berlaku sebaliknya... buat baik dibalas jahat, buat jahat dibalas baik.... maaf atas ketelanjuran kata2 dan teguran.... terima kasih
* ini surat saya untuk yang berkenaan.... iblog ni adalah my digital diary... jadi saya letakkan juga coz this is come from my heart... *
2 pengkritik:
huhu. dasyatnye. tp 2la. hakikat seorang cikgu baru. ape pn terus berjuang ye sahabatku. demi anak2 bangsa malaysia. Insyallah =)
tu la...dugaan n ujian tu...(-_-) tapi xpe...obtacles teach us to be stonger to face the real life....
Post a Comment